
Kvalita čínskejch motorek a čtyřkolek? „Kdybych dostal korunu od každýho, kdo říkal: Vyměňte logo za zavedenou značku a nikdo to nepozná, byl bych pracháč,“ hlásí Matěj z Gorexu
Čínskej šunt, čínská kopírka, čínská totalita. Podobnejch hejtů a námitek proti motorkám Voge a čtyřkolkám Loncin jsme si na sociálních sítích přečetli už hafo. Co mají společnýho? Píšou je lidi, kteří Voge ani Loncin na vlastní oči ani neviděli, natož aby se na nich projeli.
A tak jsme si řekli, že poprosíme Matěje Čepelu z Gorexu, aby podobnejm hejtrům a nevěřícím Tomášům nalil čistýho vína. Proč jsme si k rozhovoru pozvali právě syna majitele? Matěj sám na čínskejch strojích dlouhý roky jezdí a hlavně – v Číně navštívil obří koncern Loncin. To je fabrika, která vyrábí nejen stejnojmenný čtyřkolky a motorky Voge, ale z jejích pásů sjížděj i stroje světoznámejch značek.

Matěji, začněme od začátku. Jak jste se v Gorexu vůbec dostali k rozhodnutí dovážet motorky a čtyřkolky čínskejch značek?
Tohle by byla spíš otázka na tátu, kterej firmu před mnoha lety zakládal. Já v tý době chodil na první stupeň základní školy. 🙂 Pokud ale můžu mluvit za něj, hlavnim cílem bylo dodat produkt se super poměrem ceny a kvality. Když se na to podívám zpětně, začátky byly fakt hustý a kvalita děsivá. Bavíme se ale o roce 2004 a od tý doby udělal Číňan mílový kroky vpřed.
Proč padla volba právě na značky Voge a Loncin?
Na začátku to byla totální souhra náhod a asi i štěstí. Loncin v roce 2020 začal vyrábět čtyřkolky pro francouzskej brand Goes, se kterým jsme dlouhá léta spolupracovali. Francouzi ale nedělali motorky Voge, který spadaj pod koncern Loncin a který se nám moc líbily. Napsali jsme si proto o přímej kontakt do fabriky a po několika měsících vyjednávání nám přišla zpráva, že dostáváme zastoupení Voge pro Slovensko. Českou republiku jsme nestihli, protože nás předběhli Němci. Čas ale běžel, nám se dařilo a fabrika taky viděla snahu v podobě pěknýho marketingu a našeho urputnýho zápalu pro všechno, co voní benzínem. Tři roky nato jsme proto opustili Goes a započali spolupráci napřímo s fabrikou i skrz čtyřkolky Loncin, který teď zastupujeme v ČR i na Slovensku. Pořád nám ale chybělo zastoupení Voge pro Českou republiku. My se ale nevzdali a od 1. ledna 2024 jsme ho získali taky.

Byli jste v Gorexu nejdřív sami skeptičtí k čínskejm strojům?
Jasně. Asi každej totiž někdy koupil nebo dostal výrobek z Číny, kterej prostě nefungoval. Motorkám z Číny tady dělaly a pořád dělaj blbý jméno třeba levný čínský „pitbajky“, který se dost často po pár jízdách prostě rozpadnou. Je ale třeba si uvědomit, že tohle je taky chyba místních firem, který chtěj v Číně co nejlevněji nakoupit a tady draze prodat. Objednaj proto v neznámý továrně kontejner motorek, hoděj na ně svou vlastní značku a tradá s tím na e-shop. Kvalita nebo uznaná reklamace? To je pro ně sprostý slovo. Velký čínský značky ale pochopily, že o reputaci tady můžou přijít velmi rychle. A svý vlastní jméno si zničit prostě nechtěj. Naše stroje už taky dneska nejsou směšně levný, protože jsou vyrobený z kvalitních komponentů a v supermoderních továrnách.
Čínský fabriky vyráběj mraky let pro BMW, Audi nebo Mercedes. Kdyby to neuměly, tyhle velký značky by dávno utekly jinam
Co vás přesvědčilo o tom, že tradiční předsudky proti čínskejm strojům jsou už dávno bezpředmětný?
Už při vybalení prvních motorek a čtyřkolek jsme si byli jistí, že jsme narazili na úplně jinýho výrobce, než v Číně dřív bejvalo zvykem. To odlišný zpracování je vidět na první dobrou. No a pak samozřejmě první jízdy, minimální množství reklamací, spokojení zákazníci a určitě první návštěva jejich fabriky. To by měl vidět každej, kdo o nich pochybuje.

Mnoho lidí ale pořád vnímá čínský výrobky jako levný kopie s pochybnou kvalitou. Jak otevřít oči i jim?
Chápu, že mohli mít špatnou zkušenost s něčím z Číny, a nemám jim to za zlý. Určitě by se ale před jejich totálnim zavržením měli přijít na našich strojích svézt. Jak dost často říkáme: „Není Čína jako Čína“.
Jaký mýty o čínskejch motorkách a čtyřkolkách jsou nejrozšířenější dneska? A jaká je realita?
Nejvíc lidí asi zmiňuje to kopírování, špatnou kvalitu zpracování a celkovou funkčnost. Že se to fakt nerozpadne po první jízdě? To se na sociálních sítích snažíme vyvracet skoro každej den. Realita je taková, že se většinou jedná o lidi, co naše stroje v reálu nikdy neviděli, ale „je to přeci z Číny, tak to tak prostě je”. Loncin má skoro 7000 svých vlastních patentů, vyrábí mraky let pro motorkový i automobilový velikány, jako je BMW, Mercedes nebo Audi. Nemůžou si dovolit vyrábět blbý stroje, protože by od nich ty velký firmy utekly jinam.

Zkušenosti ze servisu jsou často nejlepším ukazatelem kvality. Co říkají vaši servisáci na spolehlivost motorek Voge a čtyřkolek Loncin?
Tak pořád tu máme Míru, kterej to s náma táhne od počátku GOREXu. Kdyby se to sypalo, už nám dávno utekl. 🙂 Ale žerty stranou. Samozřejmě, že se občas něco po*, ale jsou to vždycky drobnosti, jako vadný relátko, odřená motorka z důvodu špatně zabalený krabice a tak podobně. Ale hlavní je, že to řešíme zřídka, a né každej den. To by nám tu z toho hráblo všem, né jen našemu Mírovi.
Netvrdíš ale, že všechno, co je z Číny, je kvalitní, že? Proč jsou zrovna Voge a Loncin jinej kalibr než ostatní značky?
Právě díky tý spolupráci s lídrama v automotive průmyslu, kterou jsem už zmiňoval. Když má začínající řemeslník dobrýho učitele, i z něho se pravděpodobně stane kvalitní „fachman“. V případě Loncinu je to stejný. Dobře se učili, investovali do vývoje, kvalitních lidí i strojů a výsledkem jsou mašiny, co dokážou zdatně konkurovat zavedenejm značkám.

Hlavní rozdíl mezi čínskejma a tradičníma značkama? Číňan se s tím nepáře a veškerou výbavu narve už do základu
V Gorexu dáváte na čínský stroje dvojnásobnou záruku, než je v tuzemsku běžné. Navíc bez jakýchkoliv omezení (nájezd, majitel…). Jak si takovou věc můžete vůbec dovolit?
Na to je jednoduchá odpověď. Máme ověřený v praxi, že to ty stroje bez problému vydržej. Kdybych tu měl 10 reklamací každej den a uměl do 5 počítat, určitě bych to nedělal.
Znamená to, že množství reklamací je natolik malý, že se vám tahle naprosto luxusní prozákaznická vstřícnost vyplácí?
Přesně tak. 🙂
Když porovnáš motorky Voge a čtyřkolky Loncin s jejich evropskejma, americkejma nebo japonskejma protějškama – v čem vidíš hlavní rozdíly kromě ceny?
Asi hlavně v porci výbavy, kterou dostaneš v základní ceně. Číňan se s tím nepáře a narve tam všechno, po čem zákazník touží.
Je známo, že plno evropskejch, americkejch i japonskejch značek vyrábí v Číně nebo tam alespoň zadává výrobu některejch komponentů. Jak podle tebe tato spolupráce ovlivňuje technologickou úroveň čínskejch fabrik?
Ovlivňuje ji hodně. Když jsme na podzim ve fabrice byli, valili jsme oči. Tady robot na sváření, támhle robotický vysokozdvih, co vozí nový motorky po fabrice, ale za jeho volantem nikdo nesedí, promakanej systém kontroly každý motorky, kde po zadání VIN čísla vidíš, jak konkrétní pracovník dotáhl krk řízení nebo zadní osu motorky. I v tomhle ohledu se posunuli fakt neskutečně.

Takže to know-how, který čínský koncerny získaly při výrobě pro renomovaný značky, pak využijou při produkci vlastních strojů? Když si vezmeme, že ty zkušenosti mají navíc od různejch firem a můžou si z každý vybrat jen to nejlepší, vychází z toho obří síla, že? Je to vůbec legální?
Jasně, že je to legální. Používají technologii svých odběratelů, ale taky jim za to platí nemalé peníze, protože koupí licenci. Obří síla v tom samozřejmě je, ale pokud jim ty renomované značky licenci samy prodají, nevidím v tom problém. Je to obchod, na kterém se obě strany dohodly.
Po čínským koncernu jsme museli jezdit autem. Projít všechno za jeden den je nereálný
Už jsi zmiňoval, že jsi navštívil továrnu Loncin v Číně. Co tě tam nejvíc překvapilo? Odpovídalo to tomu, co si většina lidí představuje pod pojmem „čínská fabrika"?
Na rovinu, kdyby tam nepracovali Číňani, nikdo nepozná, že je v čínský fabrice. Ta velikost, čistota, profi technika a organizovanost. Fakt jsme zírali, jak pěkný to tam maj. Po celym komplexu jezdíš autem, protože jinak nemáš šanci to za jeden den projít. Návštěvu doporučuju každýmu, kdo o Číňanech pochybuje. Byl to pro nás zážitek a chystáme se tam brzy znova, protože jsme viděli tak 10 %. A takovejch komplexů maj po celym světě hned 15!
Můžeš nám přiblížit, jak vypadá kontrola kvality v takový továrně? Je to srovnatelný s evropskými standardy?
Jak jsem už naznačil, vše je tam párovaný na unikátní VIN číslo, který má vyražený každá motorka. Fabrika pak má v systému perfektní přehled o tom, jestli bylo všechno správně udělaný. Systém je i přímo propárovanej třeba s utahovacim momentovym klíčem. V praxi to znamená, že technik například utáhne šrouby motoru na požadovanej moment, data rovnou skočej do systému a napárujou se ke konkrétní motorce. Výstupní kontrola je pak taky dost důkladná. Každá motorka se zajede na válcích, pak putuje do světelnýho tunelu a kontroluje se kvalita laku a lícování jednotlivejch dílů. A fabriku stroj neopustí, dokud neni všechno tak, jak má bejt.

A co Čína obecně? Jak se tvý představy před návštěvou lišily od reality?
Tady jsem tušil, že bude všechno obrovský. A taky bylo. Prostě metropole, která má s aglomerací přes 34 miliónů obyvatel. Nejvíc nás překvapilo, že si nás všude fotili. Čekali jsme davy turistů a místo toho jsme za celou dobu nepotkali jedinýho. Až na přestupnym letišti v Pekingu. Příště tam musíme v sezóně a snad budeme mít víc štěstí. 😀 Jinak bylo určitě výborný gastro! Ale teda jíst ve městě, pro který je typickej hot pot a tuny chilli papriček, to byl zážitek. Pálila tam snad i balená voda. Pak bych určitě vypíchl architekturu o ochotný lidi všude okolo.
Buďme upřímní – nic není dokonalý. Kde vidíš u čínskejch strojů největší rezervy nebo prostor pro zlepšení?
Rádi bychom víc kecali do vývoje. Tam se chceme určitě posunout vpřed, dostávat pravidelně prototypy na testování a dávat feedback. Jsou to ale detaily. V globálu jsme s technikou spokojený a spíš bychom potřebovali pohnout s jejich myšlením v oblasti marketingu a designu. Je vidět, že je to uplně odlišná kultura od tý naší evropský. A hlavně to dřív nemuseli uplně řešit, protože vyráběli pro značky, který si pak tyhle věci řešej samy. Teď maj svou vlastní značku, ale tyhle věci moc neuměj. Respektive uměj, ale dělaj to odlišně. Takže do nich bušíme dennodenně a pomalu se to začíná hejbat.
Loncin není státní firma, takže ji čínskej režim neovládá
Kam se podle tebe bude posouvat kvalita čínskejch motorek a čtyřkolek? Myslíš, že to jednou v Evropě dotáhnou na úroveň tradičních značek, nebo je dokonce předběhnou?
To ukáže čas. Ty pomyslný nůžky byly ještě pár let zpátky dost rozevřený. Čas ale běží a my vidíme, že se svíraj. Ve spoustě věcech už tradiční značky dohnali, někde je dokonce předběhli. Pořád maj ale před sebou dost práce, protože konkurence nespí. 🙂
Někteří lidé argumentují tím, že nákupem čínskejch produktů člověk podporuje tamní režim. Jakej postoj k tomuhle tématu máte v Gorexu?
Tak v tomhle jsme s nima za jedno. Taky jsme názorově na druhý straně břehu. Je ale dobrý poznamenat, že Loncin neni státní firma, takže ji tamní režim neovládá. A hlavně, zákazník nákupem našich motorek a čtyřkolek podporuje nás i naše prodejce. GOREX je rodinná firma, nenajdeš o nás zmínku v Panama Papers a nevlastníme vily ve Francii. Platíme poctivě daně v Český republice i na Slovensku. Zaměstnáváme místní lidi, většinou naše letitý kamarády, kteří sdílej stejnou vášeň jako my.
Dostávají se k vám příběhy zákazníků, kteří nejdřív s nákupem Voge nebo Loncin váhali kvůli čínskýmu původu, ale pak byli překvapení kvalitou?
Vídáme to na krámě a viděli jsme to i teď na výstavách v Praze a Bratislavě. Lidi se nás ptali, kdo je výrobcem, a po vyslovení slova Čína jen kroutili hlavou, že to neni možný. Kdybych dostal korunu od každýho, kdo říkal: „Vyměňte logo na nádrži za zavedenou značku a nikdo to nepozná“, byl bych pracháč.

Co bys poradil někomu, kdo si chce koupit čínskou motorku nebo čtyřkolku, ale pořád má předsudky vůči čínskejm strojům?
Ať dorazí na krám, motorku si půjčí a jede se projet. Ať skočí na sociální sítě a proleze si nespočet skupin, kde se majitelé motorek Voge a čtyřkolek Loncin baví a sdílí svoje zkušenosti. A ať nehází všechny čínský značky do jednoho pytle. ☺️